Jotkut kauppiaat käyttävät tarkoituksellisesti toiminnassaan hyväksi epäasiallisia myynti- markkinointikeinoja. Näitä ilmenee erityisesti puhelimitse tai kotimyyntinä, jolla tarkoitetaan esimerkiksi ostajan kotona tapahtuvaa kauppaa.
Kotimyynnissä kuluttajan harhaanjohtamista tapahtuu monin tavoin. Myytävät tuotteet voivat olla heikkolaatuisia tai niiden hinta voi olla kohtuuton. Erityisesti remonttien ja huoltotoimenpiteiden osalta saatetaan myydä asiakkaalle tavaraa tai palveluita, joita hän ei todellisuudessa tarvitse. Kauppias saattaa antaa ymmärtää, että toimenpiteen tai remontin tekemättä jättäminen saattaa johtaa kiinteistön vahingoittumiseen tai sen arvon alenemiseen.
Puhelinmyynnissä saatetaan käyttää hyväksi kaupan ehtojen kertomatta jättämistä tai joskus myös myydä tavaraa tai palveluita henkilölle joka ei sitä tarvitse tai ei ymmärrä sen merkitystä. Kuluttaja saattaa luulla tilanneensa ilmaisen kokeilujakson, mutta kokeilun jälkeenkin saattaa seurata lisää tuotteita ja laskuja.
Verkkokaupassa epärehellisesti toimivat kauppiaat saavat harjoittaa huijaustoimintaa myymällä olematonta tavaraa, jolloin kyseessä on huijaustoiminta, mutta myös väittää tavaran olevan parempilaatuista kuin se onkaan. Usein näissä tapauksissa kauppa on ulkomailla toimiva, ja sen asiakaspalvelun tavoittaminen on hankalaa.
Puh. 050 431 7613
Hankesuunnittelija Erja RonkainenPuh. 050 411 8039
Suvanto-linja tiistaisin 13-15Puh. 0800 06776
etunimi.sukunimi@suvantory.fi© 2019 Suvanto ry. Pohj. Hesperiankatu 15 B 21 a, 00260 Helsinki