Epärehelliset kauppiaat

Jotkut kauppiaat käyttävät tarkoituksellisesti toiminnassaan hyväksi epäasiallisia myynti- markkinointikeinoja. Näitä ilmenee erityisesti puhelimitse tai kotimyyntinä, jolla tarkoitetaan esimerkiksi ostajan kotona tapahtuvaa kauppaa.

Img

Kotimyynnissä kuluttajan harhaanjohtamista tapahtuu monin tavoin. Myytävät tuotteet voivat olla heikkolaatuisia tai niiden hinta voi olla kohtuuton. Erityisesti remonttien ja huoltotoimenpiteiden osalta saatetaan myydä asiakkaalle tavaraa tai palveluita, joita hän ei todellisuudessa tarvitse. Kauppias saattaa antaa ymmärtää, että toimenpiteen tai remontin tekemättä jättäminen saattaa johtaa kiinteistön vahingoittumiseen tai sen arvon alenemiseen.

Puhelinmyynnissä saatetaan käyttää hyväksi kaupan ehtojen kertomatta jättämistä tai joskus myös myydä tavaraa tai palveluita henkilölle joka ei sitä tarvitse tai ei ymmärrä sen merkitystä. Kuluttaja saattaa luulla tilanneensa ilmaisen kokeilujakson, mutta kokeilun jälkeenkin saattaa seurata lisää tuotteita ja laskuja.

Verkkokaupassa epärehellisesti toimivat kauppiaat saavat harjoittaa huijaustoimintaa myymällä olematonta tavaraa, jolloin kyseessä on huijaustoiminta, mutta myös väittää tavaran olevan parempilaatuista kuin se onkaan. Usein näissä tapauksissa kauppa on ulkomailla toimiva, ja sen asiakaspalvelun tavoittaminen on hankalaa.

Miten ennaltaehkäistä

  • Älä päästä myyjää ennalta sopimatta kotiisi. Kyseessä voi olla huijari tai todennäköisesti myyjä kauppaa jotain, mitä et tarvitse. Jos kotisi tarvitsee mielestäsi remonttia, siivousta tai muuta palvelua, tilaat ne todennäköisesti muulla tapaa. Jos myyjä tunkeutuu kotiisi eikä suostu lähtemään, voit soittaa poliisille.
  • Älä osta harkitsematta. Vaikka myyjä olisi käyttänyt pitkäänkin aikaansa tuotteen tai palvelun esittelemiseen, voit koska tahansa kieltäytyä. Epärehellinen kauppias pyrkii todennäköisesti saamaan suostumuksesi jo ensitapaamisella tai -yhteydenotolla, jotta et pystyisi huomaamaan kohtuutonta hintaa tai huonolaatuista tuotetta vertailemalla sitä muihin vastaaviin, tai sitoutuisit kestosopimukseen. Hän saattaa esimerkiksi väittää tuotteen olevan hyvässä tarjouksessa, tai kertoa naapurisi tilanneen saman tuotteen.
  • Jos ostat, ole huolellinen. Pyydä mahdollinen tarjous kirjallisena, ja kysy muiden mielipidettä asiasta. Tee hintavertailua. Lue sopimusehdot huolellisesti. Tarkista peruutusehto. Älä luota ilmaiseksi tehtyyn arviointiin.
  • Tunne kiinteistösi. Huijarimyyjät kohdistavat epäasiallista markkinointia erityisesti asunnonomistajiin. Kun tiedät kiinteistösi kunnon, osaat välttää ostamasta toimenpiteitä, joita se ei tarvitse.
  • **Tee puhelinmarkkinoinnin rajoitus. **Se rajoittaa puhelimitse tehtävää markkinointia.

Jos olet joutunut myyjän huijaamaksi

  • Älä maksa tuotetta, jota et ole tilannut. Ilmoita myyjälle, että olet suostunut vain kokeilujaksoon, eikä sinulle ole kerrottu kestotilauksesta. Tarvittaessa ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
  • Käytä peruutusoikeuttasi. Tavallisesti kotimyynnissä on 14vrk peruutusoikeus. Tämä ei kuitenkaan koske tavaraa, joka on tehty mittojesi mukaan (esim. mittatilauskalusteet). Tällöinkin kaupan saattaa pystyä perumaan, mutta voi joutua korvaamaan myyjälle tosiasiallisesti koituneita kustannuksia. Peruutusoikeus mittatilaustuotteillekin laajenee, mikäli kauppaa on tehty epäasiallisesti. Epäasiallista kauppaamista on esimerkiksi painostaen tai väsyttämällä tehty kauppa, tai jos vanhukselle kaupitellaan sellaista tavaraa tai palvelua, jota tämä ei tarvitse, tai jonka merkitystä ei mahdollisen toimintakyvyn alenemisen vuoksi pysty ymmärtämään.
  • Kysy ohjeita kuluttajaneuvonnasta.

Ota yhteyttä

Logo

Ota rohkeasti yhteyttä!

Hankesuunnittelija Pirjo Laveri

Puh. 050 431 7613

Hankesuunnittelija Erja Ronkainen

Puh. 050 411 8039

Suvannon asiakastyö

Puh. 050 577 0218 tai 050 577 0214

etunimi.sukunimi@suvantory.fi

© 2019 Suvanto ry. Pohj. Hesperiankatu 15 B 21 a, 00260 Helsinki