Huijaukset

Ikäihmisiin kohdistuu samoja huijausyrityksiä, kuin muuhunkin väestöön. Joissain tapauksissa huijarit kuitenkin pyrkivät kohdistamaan toimintaansa erityisesti ikäihmisiin. Yhteistä kaikille huijauksille on se, että niissä huijari pyrkii tavalla tai toisella saamaan uhrilta rahaa, tai maksuvälineen, jolla pääsee käsiksi uhrin rahoihin. Varastettujen tietojen avulla uhrin nimissä voidaan tehdä velkaa (osamaksusopimukset, lainojen ja luottokorttien hakeminen) ja hänen pankkitilinsä voidaan tyhjentää. Laskemme hankkeessa huijaamistoiminnaksi myös epäasiallisen markkinoinnin ja tungettelevat kotimyyjät. Usein huijauksissa käytetään kahta suurta houkutetta: menetyksen pelkoa tai lupausta suuresta onnesta. Nämä eivät tietenkään ole totta, mutta huijarit ovat erittäin taitavia saamaan uhrin vakuutetuksi siitä, että kyseessä on todellinen tilanne. Taidokkaimmissa huijauksissa saatetaan käyttää hyväksi jopa väärennettyjä asiakirjoja, verkkosivuja ja valehenkilöllisyyksiä.

Huijaukset

Tutustu huijaustyyppeihin

Netissä ja puhelimessa

Netissä ja puhelimessa

Netti mahdollistaa huijareille suurten ihmismäärien tavoittamisen kerralla. Ovatko digitaitosi riittävät?

Kotona ja asioilla

Kotona ja asioilla

Huijarit saattavat pyrkiä kotiin esiintyen viran-omaisina tai palveluntarjoajina. Pankkiautomaatillakin kannattaa olla tarkkana.

Myynti ja markkinointi

Myynti ja markkinointi

Epäasiallista markkinointia kohdistetaan joskus erityisesti ikäihmisiin. Tiedätkö oikeutesi kuluttajana?

Huijausten ennaltaehkäisy

Tunnista huijauksen tunnusmerkit
Lisäämällä tietoisuuttasi huijausten tekotavoista edistät niiltä suojautumista. Onko sinulle luvattu rahaa, tavaraa, tai muuta onnekasta, mutta joudut maksamaan käsittelymaksun? Pyytääkö uusi tuttavuus tai joku tuttunasi esiintyvä rahaa netissä tai puhelimitse? Pelotteleeko joku sinua rahojen menetyksellä, tietojesi paljastamisella tai rikossyytteellä?

Suhtaudu epäilevästi
Jos jokin tarjous tai palkinto tai uusi tuttavuus kuulostaa liian hyvältä, se ei todennäköisesti ole totta

Maltti on valttia
Myyjän tai virkamiehen oikeellisuuden varmistaminen ei ole epäkohteliasta. Huijarit yrittävät saada sinut hätääntymään ja tekemään hätiköityjä päätöksiä. Hälytyskellojen tulisi aina soida, jos joku pyytää sinulta rahaa, vaikka kyseessä olisi tuttukin henkilö.

Suojaa omaisuutesi
Älä säilytä käyttötililläsi koko omaisuuttasi, suojele tunnuksiasi ja suosi lähimaksua, tee rajoituksia kortin käytölle pankkisi kanssa.

Miten toimia, jos joudut huijatuksi

  • Jos verkkopankkitunnuksesi tai henkilötietosi tai maksukorttisi tiedot on saatu urkittua:
    • Sulje korttisi / verkkopankkitunnuksesi soittamalla sulkunumeroon, puh. 020 333 (24/7, pvm/mpm)
    • Kuoleta henkilöllisyystodistus mahdollisimman pian tekemällä rikosilmoitus
    • Tee rikosilmoitus
    • Reklamoi pankille / yrityksille laskuista tai tililtäsi tehdyistä veloituksista
    • Harkitse maksullista luottokieltoa
  • Jos olet tehnyt tilisiirron huijarille
    • Tee rikosilmoitus
    • Ota yhteyttä pankkiisi
    • Jos huomaat tulleesi huijatuksi heti tilisiirron tehtyäsi, soita 112
  • Jos olet joutunut tilausansaan tai tehnyt epäedulliset kaupat
    • Reklamoi myyjälle – mitä aiemmin sen parempi, sillä mittatilaustavarassa sinulla voi olla korvausvelvoite syntyneistä kustannuksista
    • Älä maksa laskua, jos et ole yhtä mieltä kaupan ehdoista tai et mielestäsi ole sitoutunut mihinkään
    • Kysy kuluttajaneuvonnasta toimintaohjeita, puh. 029 505 3050 (arkisin 9–15, pvm/mpm)

Ota yhteyttä

Logo

Ota rohkeasti yhteyttä!

Hankesuunnittelija Pirjo Laveri

Puh. 050 431 7613

Hankesuunnittelija Erja Ronkainen

Puh. 050 411 8039

Suvannon asiakastyö

Puh. 050 577 0218 tai 050 577 0214

etunimi.sukunimi@suvantory.fi

© 2019 Suvanto ry. Pohj. Hesperiankatu 15 B 21 a, 00260 Helsinki