Minun rahani ovat minun - vai ovatko?

Ikäihmisten taloudellinen kaltoinkohtelu sekä ikäihmisiin kohdistetut petokset ja huijaukset ovat alati kasvava ja muovaantuva ilmiö. Todellisia lukumääriä ei tiedetä, sillä usein kaltoinkohdelluksi joutuneet ikääntyneet eivät tee tapahtumasta ilmoitusta poliisille. Tämä voi johtua esimerkiksi häpeästä, tai siitä, että tekijä on läheinen, jolle ei haluta hankaluuksia. Paras tapa suojautua kaltoinkohtelulta on lisätä turvataitojaan hankkimalla tietoa aiheesta.

Minun rahani ovat minun - vai ovatko?

Taloudellisen kaltoinkohtelun tyypit

Läheisen tekemä

Läheisen tekemä

Henkisen tai fyysisen väkivallan käyttö rahaa, omaisuutta tai asiakirjoja koskevissa asioissa on taloudellista kaltoinkohtelua. Miten tunnistaa se? Mistä saa apua? Mitä jos tuttavaani kaltoinkohdellaan?

Huijaukset

Huijaukset

Huijausyrityksiä kohdistuu ikääntyneisiin niin puhelimitse, netissä kuin kasvotustenkin. Miten tunnistaa huijaus? Mitä tehdä, jos tulee huijatuksi? Miksi juuri minä jouduin kohteeksi?

Petolliset kauppiaat

Petolliset kauppiaat

Ikääntyneisiin kohdistuu paljon epäasiallista markkinointia. Mistä tunnistaa asiallisen kauppiaan? Kuinka vähentää puhelinmyyntiä? Mitä jos olen eri mieltä kaupan ehdoista? Voiko kaupan perua?

Ammattilaisille

Konsultointia asiakasasioissa? Ota yhteyttä Suvanto ry:n asiakastyön ammattilaisiin.

Vanhempi suunnittelija Päivi Helakallio-Ranta
050 577 0214

Asiakastyöstä vastaava suunnittelija Christina Koivukoski
050 577 0218

Sähköpostit: etunimi.sukunimi@suvantory.fi

Ota yhteyttä

Logo

Ota rohkeasti yhteyttä!

Hankesuunnittelija Pirjo Laveri

Puh. 050 431 7613

Hankesuunnittelija Erja Ronkainen

Puh. 050 411 8039

Suvannon asiakastyö

Puh. 050 577 0218 tai 050 577 0214

etunimi.sukunimi@suvantory.fi

© 2019 Suvanto ry. Pohj. Hesperiankatu 15 B 21 a, 00260 Helsinki